Preconceptii%20despre%20actiuni | Investitii | Educatie financiara

cauta

Preconceptii%20despre%20actiuni

Trimite unui prieten Versiune print

Investitii

Antreprenoriat

Trimite unui prieten                             Campurile marcate cu * sunt necesare

Numele tau *:

Adresa ta de email *:

Numele prietenului tau *:

Emailul prietenului tau *:

Mesaj aditional:

 

Vorbind in termeni generali, analiza fundamentala a unei actiuni implica o investigare detaliata a numerosilor factori privind functionarea emitentului respectiv, cum ar fi: pozitia sa financiara, starea competitiva, capabilitatea sa de inovare si competenta conducerii. Din perspectiva unui analist, scopul unui astfel de studiu este de a cuantifica cat mai precis valoarea intrinseca a afacerii emitentului, in asa fel incat sa-i permita formularea unei decizii corecte de investitie. Deoarece actionarii vor avea intotdeauna drepturi reziduale la profitul unei companii, si deseori vor fi la discretia conducerii in ceea ce priveste eventuala distributie de dividende, putem concluziona ca o investitie in actiuni ar trebui sa fie considerata ca o activitate speculativa. Pentru a-si asigura stabilitatea principalului, un investitor ar trebui sa prevada ca firma in care investeste genereaza venituri suficiente, astfel incat rata de acoperire a dividendelor depaseste rata de acoperire a dobanzilor la datoriile restante.

Preconceptia #1

"Profitabilitatea istorica este direct corelata cu performanta din viitor a emitentului."

Prima notiune falsa pe care majoritatea investitorilor o au cu privire la analiza actiunilor este legata de criteriile de selectie a emitentilor. Deseori, aceleasi criterii care sunt utilizate in selectarea de obligatiuni sunt de asemenea aplicate in analiza emisiunilor de actiuni. Mai precis, un castig consistent al firmei este privit de majoritatea investitorilor ca o conditie necesara si suficienta pentru randamentul bun al unei investitii in actiuni. Totusi se intampla destul de rar ca o companie cu o serie de castiguri solide sa continue sa realizeze o performanta similara in viitor. Dimpotriva, de cele mai multe ori un analist va afla despre o astfel de firma in stagiile avansate ale ciclului de dezvoltare a acesteia, cand cresterea profiturilor va incepe sa se plafoneze sau chiar mai rau, sa devina negativa. Asadar prognozele statistice despre viitoarele venituri si profituri ale unui emitent facute doar in baza performantelor sale istorice sunt problematice.
 
Cand un investitor este expus la un astfel de scenariu, este imperativ ca el sa incerce sa identifice factorii care stau in spatele performantei solide din trecut a emitentului, si sa determine daca acesti factori vor continua sa aiba un impact pozitiv asupra afacerii companiei. Daca nu, el risca sa plateasca in plus pe actiunile respectivului emitent.
Spre expemplu, in cursul anilor 1990 profiturile companiilor din indicele american S&P-500 au crescut fara intrerupere, fapt care a condus la aprecierea indexului cu mai mult de 300%. La sfarsitul acestei decade, un investitor ar fi putut fi indus in eroare considerand ca performanta din trecut va continua si in viitorul apropiat, ceea ce l-ar fi facut sa ajunga la concluzia ca indicele S&P-500 reprezinta un aset sub-evaluat. O metoda mai sigura si mai corecta ar fi constat in identificarea principalilor principalii factori care au contribuit la cresterea neintrerupta a profiturilor companiilor americane: lipsa competitiei la nivel mondial, liberalizarea totala a afacerilor precum si usurinta accesului la capital ieftin. La inceputul noului secol, acesti factori au disparut, lasand in urma un numar mare de companii cu actiuni supra-evaluate si cu un grad ridicat de incertitudine cu privire la profiturile din viitor.

Preconceptia #2

"Profitabilitatea din viitor a unui emitent poate fi prognozata cu precizie."

Deoarece castigurile din trecut nu constitue un bun indicator a performantei din viitor, un investitor isi va indrepta majoritatea atentiei in incercarea de a prognoza profiturile viitoare a unui emitent. Pentru a intelege de ce acesta strategie poate fi de asemenea o sursa de dezamagire, este important sa discutam pe scurt despre cateva din componetele cheie care pot influenta pozitiv sau negativ performanta financiara a unei companii.

Printre cei mai critici factori endogeni si exogeni care au influenta asupra unei firme sunt urmatorii:

ENDOGENI EXOGENI
  • conducerea firmei
  • randamente diminuate
  • competitia
  • instabilitatea politica
  • reglementari
  • preferintele consumatorilor

Sursa: Finmentor


Top Continuare articol

dezvoltat de Web Media Bacau