Sursa: Finmentor

Data: 07/09/2011

Estimarea costului de capital social

Costul capitalului social poate fi definit ca randamentul cu care o societate trebuie sa-si compenseze potentialii investitori, pentru asumarea unui grad de risc mai ridicat ca cel asociat cu un depozit bancar la termen sau cu un titlu de stat. In plus, acest risc marginal va fi in mare parte direct corelat cu activitatea principala a societatii. Spre exemplu, o firma din sectorul de retail va beneficia de un grad de risc mai scazut ca o societate din domeniul petrolier sau cel de tehnologie, deoarece gradul de volatilitate a profiturilor va fi seminficativ mai scazut in cazul anterior. Metodologia cea mai frecvent folosita pentru a cuantifica acest nivel de risc si astfel costul capitalului social, este Capital Asset Pricing Model (CAPM).

Modelul CAPM

Conform metodei CAPM, randamentul oricarui activ (i.e. societate pe actiuni) depinde doar de 2 factori:

  1. randamentul oferit de o investitie fara risc (i.e. depozit bancar, titlu de stat), si
  2. randamentul marginal al pietei de capital comparativ cu investitia fara risc
Aceasta relatie se poate exprima folosind urmatoare formula:

Rs = Rf + ß × (Rp – Rf)        (1)

In formula precedenta, coeficientul ß (Beta) reprezinta gradul de risc al societatii, care, precum am mentionat anterior, depinde in mare parte de activitatea firmei. Valoarea coeficientului ß poate fi calculata folosind date istorice si analiza de regresie, dar in general, este disponibil prin intermediul diversilor furnizori de date financiare (finance.yahoo.com, www.google.com/finance, etc.). In cazul in care avem un istoric amplu al preturilor unei actiuni disponibilie, atunci costul de capital poate fi usor estimat folosind formula anterioara. In cazul in care vrem sa evaluam costul capitalului social al unei firme cu o istorie limitata la bursa, sau care urmeaza sa fie listata, sau nelistata, atunci necesita sa folosim o metodologie mai detaliata.

Metoda Comparativa

Primul pas spre estimarea costurilor de capital social pentru o societate “S” nelistata sau privata, este de a determina activitatea principala a companiei, Odata ce acest lucru este stabilit, urmatorul pas este de a identifica un grup de societati publice cu activitati de afaceri similare (4-5 firme listate la bursa) si a estima factorul. Ultimul pas ramane calculul unei valori medii pentru coeficientul ß, luand in considerare gradul de levier al fiecarui emitent (raportul datoriilor la capital social) folosind urmatoarea formula:

ß (ajustat) = ß ÷ [1 + (1 – I) × (D÷CS)]        (2)

Un exemplu al unei astfel de estimari este prezentata mai jos:

FirmaßGrad de Levierß (ajustat) 
A1,20,60,7978
B1,71,20,8466
C2,01,80,7961
D0,90,10,8303

Presupunand ca societatea "S" are un grad de levier de 0,7, iar rata de impozitarea este de circa 16%, in timp randamentul unei investii fara risc (Rf) este de 0.5%, atunci valoarea coeficientului ß poate fi calculata folosind formula (2), iar costul capitalului social folosind formula (1).  Rezulta ca valoarea coeficientului ß = 1.3, in timp costul capitalului social Rs