Pentru o mica companie aflata in stadiul initial de dezvoltare, managementul capitalului de lucru reprezinta aspectul principal asupra caruia se concentreaza deciziile antreprenorului, fiind extrem de important pentru supravietuirea companiei.
Motivul este acela ca orice afacere utilizeaza numerar (cash), iar afacerile profitabile genereaza numerar. Problema este insa ca, de obicei, cash-ul este mai intai utilizat si doar apoi generat. Managementul capitalului de lucru presupune atat stabilirea politicii capitalului de lucru cat si modalitatea de aplicare a acestei politici in cadrul operatiunilor zilnice.
Prin capital de lucru (sau fond de rulment) se intelege valoarea activelor curente, iar prin capitalul de lucru net se intelege diferenta dintre activele curente si pasivele curente.
Activele curente reprezinta resursele utilizate de companie pe o perioada mai scurta de un an, in vederea vanzarii sau transformarii in numerar. Principalele componente, din perspectiva unui antreprenor, sunt stocurile, creantele, disponibilitatile de numerar si cheltuielile in avans. Dimensionarea activelor curente este importanta prin faptul ca ele sunt acelea care sustin un anumit nivel al cifrei de afaceri.
Pasivele curente reprezinta modul in care au fost finantate respectivele resurse, deci datoriile cu scadenta mai scurta de un an. Acestea includ furnizorii, datoriile catre bugetul de stat, salariile si veniturile in avans.
Politica finantarii capitalului de lucru (a fondului de rulment) implica luarea deciziilor in privinta urmatoarelor aspecte:
Unul dintre aspectele importante ale managementului capitalului de lucru este prevederea finantarii cresterii activelor curente odata cu cresterea cifrei de vanzari, pe masura dezvoltarii firmei. Din acest motiv, este foarte important ca antreprenorul sa cunoasca tendintele vanzarilor si efectele acestor tendinte asupra necesarului de capital de lucru al firmei.
Politica de finantare a capitalului de lucru este o problema de genul: cu cat firma este mai conservatoire, cu atat va recurge intr-o mai mica masura la creditul pe termen scurt, deoarece cu cat se utilizeaza mai mult acest tip de credit, cu atat este mai mare expunerea la risc a firmei.
In stransa legatura cu conceptul de capital de lucru se afla notiunea de rata de crestere auto-sustenabila, care poate fi aplicata atat unei companii, cat si unei linii de produse, unui segment de piata sau unui canal de distributie. Rata de crestere auto-sustenabila inseamna de fapt acea rata de crestere care poate fi finantata prin vanzarile realizate in conditiile unei politici de credit obisnuite.
Ori de cate ori rata de crestere a afacerii este superioara ratei de crestere auto-sustenabile, este nevoie de capital suplimentar, necesitate care trebuie planificata din timp. Rata de crestere auto-sustenabila ofera deci instrumentul necesar previzionarii nevoilor de cash. Factorii care influenteaza aceasta rata sunt:
-
Cantitatea de cash necesara pentru producerea unei unitati de vanzare;
-
Durata fiecaruia dintre fluxurile de numerar implicate;
-
Cantitatea de cash pe care unitatea de vanzare rezultata o adduce companiei.
Sursa: FinMentor
Top
Continuare articol